טיפול בפריצות דיסק אצל כלבים

בעיות גב אצל כלבים נובעות לרוב מפריצת דיסק, בעיקר בזנים תחש, ביגל, קוקר ספנייל, פקינז ודומיהם (הסיבות כנראה גנטיות). המשיכו לקרוא כדי לגלות במה מדובר, מה הסימפטומים, איך מאבחנים ואיך מטפלים.

פריצת דיסק

דיסק הוא סחוס שמטרתו למנוע חיכוך בין חוליות עמוד השדרה, כך שבעל החיים יוכל ליהנות מגמישות בתנועות השונות. למשל: סיבוב הראש, שינויים בתנוחות ועוד.

כאשר הדיסק נחלש ונשחק (לרוב כתוצאה מגיל מבוגר או טראומה כלשהי) הוא יכול להיקרע. התוצאה היא שתוכן הדיסק נכנס לתעלת השדרה (התעלה שבה נמצא עמוד השדרה) ולוחץ על עמוד השדרה. ובמילים אחרות – פריצת דיסק.

נהוג לחלק את פריצת הדיסק לשני סוגים עיקריים:

  • פריצת דיסק כרונית – פריצת דיסק שנגרמת לאורך זמן, למשל כתוצאה מהזדקנות.
  • פריצת דיסק אקוטית – פריצת שנגרמת באופן פתאומי ובמהירות, למשל כתוצאה מטראומה.

בכל מקרה של פריצת דיסק (כרונית או אקוטית) יש לכך השלכות על בריאות הכלב מסיבה אחת – הלחץ שנוצר על עמוד השדרה יכול לשבש את העברת המסרים הנוירולוגיים ולגרום לשיתוק, לכאבים, לחולשה, לאובדן של תחושה ברגליים, לחוסר שליטה בסוגרים ועוד.

חומרת הסימפטומים תלויה בעוצמת הלחץ של הדיסק הפרוץ על עמוד השדרה, כאשר המיקום של הדיסק הפרוץ משפיע על האזור שיושפע. למשל:

  • פריצת דיסק בצוואר יכולה לגרום לשיתוק מהצוואר ומטה (שיתוק כללי)
  • פריצת דיסק בגב התחתון יכולה לגרום לשיתוק של הרגליים האחוריות

מה הסימפטומים של פריצת דיסק בכלבים?

הסימפטומים של פריצת דיסק בכלבים משתנים לפי אופי פריצת הדיסק ומיקומה:

  • פריצת דיסק קלה באזור הצוואר – הכלב יתקשה לסובב את הראש ולכופף אותו עד כדי קושי באכילה
  • פריצת דיסק קלה במרכז הגב – הכלב יקמר את גבו לעיתים קרובות
  • פריצת דיסק חמורה – שיתוק (חלקי/מלא, זמני/קבוע) בפלג הגוף האחורי עד כדי קשיים בעמידה וחוסר שליטה על הטלת הצרכים

איך מאבחנים פריצת דיסק אצל כלבים?

אבחון של פריצת דיסק נעשה ע"י וטרינר וכולל שני אלמנטים: תשאול הבעלים ובדיקה רפואית כללית של הכלב. בנוסף, ייתכן והוטרינר יבצע בדיקה נוירולוגית כדי לאתר את מיקום פריצת הדיסק בכלבים וצילומים שונים (רנטגן, צילומים של עמוד השדרה שכוללים החדרת חומר ניגודי ועוד).

במידת הצורך וכאשר יש יותר מדיסק פרוץ אחד ייעשה שימוש בטופוגרפיה מגנטית (CT או MRI). וכמובן שאבחון מוקדם ככל הניתן הוא הכרחי

טיפול בפריצת דיסק אצל כלבים

  • טיפול רפואי: מתאים לפריצות דיסק קלות וכולל מנוחה של 4-6 שבועות והימנעות מפעילות פיזית כמו ריצה, קפיצה, טיפוס במדרגות ועוד. ניתן לעשות שימוש במשככי כאבים.
  • טיפול כירורגי: ניתוח להוצאת הדיסק הפרוץ.