חברה לניכיון צ'קים

אחד המצבים הפחות נעימים שבעל עסק עלול להיתקל בהם, הוא מצב שבו נוצר חוסר במזומנים בעסק מצד אחד, אבל מצד שני יש בעיה להשיג מזומנים שיסיעו להמשיך לתפעל את העסק. לא פעם קורה שדווקא עסקים רווחיים ומנוהלים היטב, נקלעים לקשיים. זאת, הן בכלל תכנון לקוי של מועדי הפירעון של הלוואות או תשלומים שונים והן משום שלקוחות רבים נוטים לדחות, לעיתים ללא הצדקה, תשלומים לעסק. אם העסק מיצה את היכולת שלו להשיג הלוואת הון חוזר, הפתרון הפחות נוח אבל היותר ריאלי הוא להשתמש בשירותיה הטובים של חברה לניכיון צ'קים ולהפנות אליה צ'קים דחויים שנמצאים בקופת העסק. מהו בעצם ניכיון צ'קים? איך הוא מתבצע ומה העלויות הכרוכות בפעולה הזאת? להלן התשובות.

ניכיון צ'קים והקדמת תשלומים

ניכיון צ'קים הוא בעצם פירעון מוקדם של המחאה דחויה, כאשר הפירעון מתבצע על ידי חברה לניכיון צ'קים שתמורת הסכום שהיא מעבירה לבעל העסק היא לוקחת את הצ'ק הדחוי ופורעת אותו בעצמה. הסכום שבעל העסק מקבל בפועל נמוך באחוזים רבים מהסכום המקורי של ההמחאה. מנגד, האחריות לצ'ק עוברת לחברה, והיא תעשה הכל על מנת לקבל את מלוא הסכום המצוין על גבי הצ'ק ובעל העסק לא יהיה מעורב בכך. עם זאת, לעיתים מזומנות מדובר, כפי שכבר הוזכר לעיל, בפיתרון שהוא בבחינת הרע במיעוטו. כאשר צריך לשלם חשבונות חשמל, צריך לשלם לספקים של סחורות ושירותים לעסק וגם לרשויות המס, אין ברירה אלא לעשות את הצעד הזה, שלרוב כרוך באבדן רווחים במקרה הטוב, ובהפסד של ממש במקרה הפחות טוב.

איך הניכיון מתבצע ומה העלויות שלו

ניכיון צ'קים מתבצע בתהליך פשוט. תמורת הצ'ק שנמסר לחברה לניכיון צ'קים, החברה מעניקה הלוואה למי שמסר לה את הצ'ק. מההלוואה החברה מנכה ריבית, המשולמת מראש עבור התקופה עד לתאריך הנקוב על גבי ההמחאה. בנוסף, החברה גובה עמלה תמורת הפעולה. לפיכך הסכום הסופי שמקבל מי שאחז בצ'ק מלכתחילה נמוך בהרבה מסכום הצ'ק המקורי. העלויות של פעולה כזאת משתנות בהתאם לרמת הסיכון אשר חברה לניכיון צ'קים לוקחת על עצמה ובהתאם לפרמטרים נוספים. החברה יכולה, באמצעים העומדים לרשותה, לבחון את האיתנות הפיננסית של מי שמסר את הצ'ק ועל במך הבדיקה נקבעות למעשה העמלות. מבחינת בעל העסק, ניכיון צ'קים איננו פעולה מועדפת אבל היא בהחלט סוג של פלסטר שיכול לעצור את הדימום של העסק ולהציל אותו ממצב של חדלות פירעון.